صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۳۵۸۷۹

ابراهیم  پس از 20 سال

پایگاه بصیرت / نسیم اسدپور

نامش و یادش با بهمن‌ماه گره خورده است. در 29 بهمن 1346 در شهر مشهد به دنیا آمد و در 23 بهمن 1380 در حادثه سقوط هواپیما در خرم‌آباد و زمانی که می‌رفت تا کار ماندگار دیگری برای شهیدان از خود به جا بگذارد، به آسمان پرگشود. رفته بود از نامه‌های بی‌جواب مادری فیلم بسازد که برای پاسخی از فرزند رزمنده‌اش، در لحظه‌های انتظار به سر می‌برد. مستندی با همین نام؛ «کاغذهای بی‌جواب».

شهید سیدابراهیم اصغرزاده، فعالیت خود در زمینه تصویر را با عکاسی و خبرنگاری شروع کرد. در همین حرفه لباس رزم هم پوشید و به جبهه رفت. پس از مجروحیت در عملیات خیبر، دوباره به جبهه بازگشت و چند فیلم کوتاه برای روایت حقایق جنگ تحمیلی ساخت. جنگ که تمام شد، در رشته سینما در دانشگاه هنر تهران پذیرفته شد.

در همین حین در فیلم «مهاجر» ابراهیم حاتمی‌کیا بازی کرد. از آن پس اصغرزاده در چند پروژه با حاتمی‌کیا به عنوان بازیگر، دستیار کارگردان، برنامه‌ریز و مجری طرح سینمایی همکاری کرد، اما در همین مدت هم مستندسازی را رها نکرد.

از قول شهید اصغرزاده نوشته‌اند: «باز به خاطر همان روحیه خبرنگاری، فیلم‌های مستندی از منطقه کشمیر، افغانستان، شبه قارهٔ هند و جنوب لبنان گرفتم که هر کدام نگاه متفاوتی به جریان‌های مستندسازی دارد. یعنی یک نگاه خبری نسبت به جنگ نداشتم، سعی می‌کردم مفهومی دیگر از زندگی را دنبال کنم.» در نهایت نیز برای تهیه پروژه مستندش به سفر می‌رفت که در سانحه هواپیمایی در کوهستان‌های خرم‌آباد به درجه رفیع شهادت نائل آمد. حالا برای او مستندی با نام «ابراهیم در آتش» ساخته‌اند که توانسته جایزه پرتره را از جایزه بزرگ شهید آوینی دریافت کند، اما امسال و در بیستمین سالگرد عروج ابراهیم، در رسانه‌ها خبری منتشر شد مبنی بر اینکه نمایشگاه عکس «سکوت طولانی» به یاد این عکاس و مستندساز جهادی در فرهنگسرای نیاوران از 9 تا 15 بهمن برپا می‌شود. نام این نمایشگاه برگرفته از فیلم مستندی است که خود شهید ساخته بود و در روز افتتاحیه نیز اکران می‌شود. در این نمایشگاه، آثاری از دفاع مقدس، جنگ بوسنی در سال‌های ۱۳۷۱ و ۱۳۷۲، ماجرای مسلمانان کشمیر در سال ۱۳۷۵ و وضعیت عتبات عالیات در سال‌های حکومت صدام به نمایش گذاشته شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات